Celem spisu inwentarza jest urzędowe ustalenie składu oraz wartości spadku pozostawionego po zmarłym. W spisie inwentarza uwzględnia się aktywa (stan czynny) i pasywa (stan bierny) spadku.
Postanowienie o sporządzeniu spisu inwentarza wykonuje na zlecenie sądu rejonowego komornik, w którego okręgu znajdują się rzeczy podlegające wciągnięciu do spisu inwentarza.
Postanowienie powinno być zaopatrzone we wzmiankę o jego wykonalności.
Wniosek o sporządzenie spisu inwentarza może być również zgłoszony bezpośrednio komornikowi, który byłby właściwy do wykonania postanowienia sądu spadku o sporządzeniu spisu inwentarza. W tym wypadku komornik przystępuje niezwłocznie do spisu, zawiadamiając o tym sąd spadku, który wyda postanowienie o sporządzeniu spisu. Jeżeli postanowienie takie nie zostanie wydane, spis dokonany przez komornika nie rodzi skutków przewidzianych w art. 1032 kc.
Wartość przedmiotów należących do spadku i przedmiotów zapisów windykacyjnych komornik ustala według stanu i cen z chwili otwarcia spadku, a wysokość długów spadkowych – według stanu z chwili otwarcia spadku.